630 – 800
SCHODZENIE SIĘ DZIECI
•zabawy indywidualne i w grupach,
•korzystanie z gier i układanek stolikowych,
•zabawy zorganizowane w kole lub przy muzyce,
•utrwalenie opanowanych w przedszkolu wierszy, piosenek,
•zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych,
•czynności dowolne podejmowane przez dzieci i inspirowane przez nauczycielkę.
800 – 900
ŚNIADANIE
•spełnianie przez dzieci obowiązków – czynności porządkowe,
•zestaw ćwiczeń lub zabaw porannych,
•przygotowanie do śniadania – wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk, czynności samoobsługowe,
•doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
•kulturalne zachowanie się przy stole.
900 – 1000
ZAJĘCIA EDUKACYJNE
w sali lub na powietrzu prowadzone w/g planów miesięcznych opracowanych przez nauczycielki dla poszczególnych grup w oparciu o podstawę programową – uwzględniające podział na grupy wiekowe w/g 17 obszarów edukacyjnych:
1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2.Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3.Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4.Wspieranie dzieci w rozwoju czynności
intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5.Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6.Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7.Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
8.Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
9.Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
10.Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
11.Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń.
12.Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14.Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
15.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
16.Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
17.Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych.
1000 – 1100
ZABAWA
•zabawy dowolne na placu przedszkolnym,
•zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych,
•spacery, wycieczki,
•zachowanie bezpieczeństwa,
•przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie,
•w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej aktywności dziecka i wspierające integrację.
1100 – 1130
OBIAD – ZUPA
•wdrażanie dzieci do samoobsługi,
•wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych,
•obiad - praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,
•zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw,
•pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
•dbanie o utrzymanie czystości na stolikach.
1130 – 1200
CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO – PORZĄDKOWE
•ubieranie się dzieci – wdrażanie do samodzielnego
przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy – zachowanie kolejności zakładania odzieży,
•wdrażanie do samodzielności.
1200 – 1330
RELAKSACJA, DZIECI MŁODSZE LEŻAKOWANIE
•próby samodzielnego zdejmowania odzieży,
•odpoczynek poobiedni,
•słuchanie bajek relaksacyjnych,
•zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
•zabawy integracyjne, planszowe, konstrukcyjne, plastyczno – techniczne.
1330 – 1400
OBIAD – II DANIE
•wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania,
•rozwijanie umiejętności samoobsługowych i estetycznych.
1400 – 1600
REALIZACJA PROPOZYCJI DZIECI I NAUCZYCIELKI
•w zależności od pogody zabawy dowolne w sali lub na powietrzu,
•praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,
•zajęcia specjalistyczne,
•zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
•prace porządkowe.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W NASZYM PRZEDSZKOLU REALIZOWANA JEST W GODZINACH
OD 800 DO
1400
(z wyłączeniem czasu na zajęcia dodatkowe)